20 January 2013

I am now an International student ^^

Hari Jumaat dan Sabtu (18-19) yang lepas, aku ada join event 'Reply Visit to Al-Bukhary International University' dekat Aloq Setaq, Kedah. Seriously, aku sangat teruja dapat pergi sana walaupun event tu cuma 2 hari 1 malam jea. Dekat sana, all of us are required to speak in English as all the students in there foreign students *speaking kejap :P Oke, walaupun English aku broken tapi jyeahhh, aku masih berjaya communicate dengan pelajar-pelajar dekat sana dan dyorang faham apa yang aku cakap, Alhamdulillah. Even English kita tak hebat mana macam yang kita rasa, tapi sebenarnya kita boleh selagi kita paksa diri kita utuk cuba bercakap dalam bahasa Inggeris. Bila aku masuk AIU ni jugak la baru aku sedar yang antara satu cara nak paksa pelajar Melayu supaya bercakap dalam bahasa Inggeris ialah ; put them with the international students. Waktu tu memang sah-sah kena cakap English haha.


Dekat sana aku jumpa ramai sangat pelajar luar negara dan antaranya ada yang dari Myanmar, Cambodia, Sri Lanka, Nepal, Gana, Thailand, Indonesia and etc. Kebanyakannya student dekat sini datang dari Asia Tenggara. Bila aku dengar ada seorang student AIU dari Myanmar ni boleh cakap English lancaq tahap hebat gila, aku rasa bangga dengan dia. Aku rasa bangga dan teruja sebab sebelum ni aku selalu nampak bad side negara Myanmar jea - tak maju, krisis kerajaan, tapi ada jugak anak bangsa dari sana yang boleh berjaya dan yang paling penting, she is a Muslim :')

Malysia ada, Myanmar ada, Cambodia ada

Memandangkan universiti ni antarabangsa, struktur architecture dekat sana memang meletup habis. First time bas UiTM masuk pintu pagar AIU, kitorang semua dah terpana. Subhanallah, cantiknya bangunan dekat situ kalau nak compare hee :3 Architecture yang diketengahkan dalam U tu banyak kepada tamadun Arab zaman dulu-dulu tu. Library, dewan konvokesyen, fakulti dyorang semua cantik-cantik. Memang super duper cantik, terpana gila-gila. Dalam U tu ada masjid untuk kegunaan student dekat situ dengan orang luar, hotel pun ada. Boleh bayangkan tak dalam U ada hotel? Tempat penginapan student dyorang memang aku bagi A++ ! Tak boleh nak cakap dengan kata-kata lagi dah haha.


Inside the library
*sedikit entry dalam English
The conclusion is the whole trip to AIU was totally amazing and exciting. The best part is we have to talk in English whenever we want to communicate with them. It was really funny even my English is broken and sometimes I just smiled and make ohhh, haah, yeahhh when I cannot talk back with them hahaha :D I really hope that I can stay there for a long time, not two days. Thanks AIU students for those great moments you shared with us, UiTM Perak. Goodbye AIU :)


Here are some activities we had done at there :




 

My confidence to talk in English has increased. Alhamdulillah :)

14 comments:

  1. alhmsulillah, ade hkmahnye jugak p sane yew. huhu, best nye dpt jumpe+sembang2 dgn orang luar ngare. :'D

    ReplyDelete
  2. CANTIKNYA LIBRARY DIAAAAA YA ALLAH NAK MASUK DALAM TU AHHHHH

    ReplyDelete
  3. @hanna nabiella

    memang best sangat2 dapat cakap dengan foreigner hehe:)

    ReplyDelete
  4. @husna hidayah

    jealous kan dengan library dyorang?macam library dekat luar negara :D

    ReplyDelete
  5. @husna hidayah

    jealous kan dengan library dyorang?macam library dekat luar negara :D

    ReplyDelete
  6. @wanieys aka ibuQalief

    Alhamdulillah :)

    ReplyDelete
  7. ada program mcm ni pon best jgak kan..nk ckp ke x mmg terpaksa ckp kan..;) boleh lar nk improve sikit2..

    ReplyDelete
  8. @fatin amalina husna

    betul2, memang terpaksa cakap pun even grammar entah pape :P

    ReplyDelete
  9. btol tu..bila kt diletakkan dlm golongn rmaia speak english, sbcara automatik kt pon ckp gtu gak walau da silap skit2..hihi.

    ReplyDelete
  10. @nuyui aka Miss YUI

    kan kan?walaupun broken,tapi terpaksa jugak cakap :)

    ReplyDelete