12 April 2018

Passion and confusion

Assalamualaikum,hi :)

Jadi semalam aku ada kelas nurture development programme under yppb dekat intec. Modul untuk sem ni - personal branding. Semalam aku kena belajar kenal apa kelebihan,kekurangan dan passion diri aku sendiri. Macam biasa nak fikir idea apa kelebihan diri sendiri tu pnya la susah. Kalau dia suruh buatkan untuk member sendiri mungkin senang aku nak fikir. Fikir punya fikir,dapatlah satu dua kelebihan dan kekurangan diri.

Ada satu session belah petang,diorang jemput someone untuk bagi talk untuk kitorang regarding to passion. Nama penceramah tu syed muzaffar. Dia ni graduate acca dari uitm shah alam. Untuk graduate acca nak dapatkan title chartered accountant (CA),dia kena lah bekerja minimum 3 tahun dan penuhi skop kerja yang acca tetapkan tapi encik ni dia taknak kerja dengan audit firm atau apa-apa berkaitan dengan akaun. Passion dia ialah buat sales. Jadi lepas je dia habis acca,dia terus jadi agen takaful. Mak dia marah lah juga kenapa tak kerja dalam bidang yg sepatutnya dah sebab sambung acca lepas spm. Tapi dia cakap dekat mak dia,bagi dia setahun untuk dia buktikan dan yeahh,dia berjaya buktikan.

Memandangkan dia tak penuhi skop kerja yang acca tetapkan tu,maka dia pun tak dapatlah title CA. Encik tu cakap takpe,dia tak kisah sebab dia taknak menyesal nanti buat kerja yang dia takde passion. Jadi agen takaful,terlibat dalam sales ialah passion dia. Tapi dia tetap includekan skills yang dia dapat dari belajar acca dulu dalam kerja dia. Kitorang semua macam woowww,dah la acca susah,hang pula boleh buat macam ni huhu. Tapi yang penting dia berjaya la sekarang,sales tinggi.

Lepas tu dia ada buat sesi open session siapa nak share apa passion awak. Encik tu cuba nak tolong relate kan acca yang aku belajar sekarang ni dengan passion. Dan ada dua orang yang share pasal passion masing2 yang aku ingat.

Si A cakap dia minat nak join NGO.
Si B cakap dia minat sejarah.

Memandangkan si A minat ngo,jadi encik tu cadangkan dia join mana-mana badan ngo lepas habis acca dan untuk si B yang minat sejarah (dia tahu pasal sejarah afrika),encik ni cakap dia boleh join unesco dengan acca yang dia ada. Sekali lagi aku macam woww! Selama ni aku asyik terfikir yg kalau habis acca ja mesti masuk big 4,audit firm,aku rasa aku fikir tertutup sangat. Walapun sebenarnya passion aku takdelah ke accounting sangat huhu tapi dah rezeki sampai ke sini.

Masa programme ndp tu,aku tulis passion aku ialah writing,menulis. Tapi bila aku fikir balik,kerja apa yang boleh relate dengan passion menulis aku ni. I guess I need to seek some help from my lecturers. I do love writing and meet new people. Tapi apa skop kerja berkaitan acca yang boleh relate dengan passion aku. Sebab aku sedar dari siploma lagi,aku macam ermm,takdelah minat sangat dengan akaun tapi belajar akaun memang seronok.

But of course for me,I'm gonna finish my study first and along the way,I will try to figure out what the best for me. Sekarang pun dah start serabut bila fikir dah habis belajar nanti,aku nak kerja apa. Aku taknak kerja yang weekend kena kerja or busy sampai malam but that's how audit firm's life. Me so serabutt. Bantuin aku... my passion is giving me confusion..


One of the factor to where I am right now..

No comments:

Post a Comment