16 April 2018

Zaman kejatuhan di maktab

Assalamualaikum,hi readers.

Aku start masuk sekolah asrama,maktab dari from 1,intake first batch sampai la aku habis form 5. Dekat maktab,markah setiap peperiksaan adalah based on gpa dan cgpa. Kiranya ala-ala macam dekat u lah. Jadi masa menengah rendah, tak silap ada dua kali aku pernah dapat penghormatan pengetua. Pnghormatan pengetua ni macam dean's award,untuk siapa yang exam semester dapat 3.5 ke atas. Aku dapat masa form 1 and form 2. Alhamdulillah,boleh maintain pointer masa menengah rendah.

I tell you,even menengah rendah, majority dekat maktab semua nya macam competitive kot. Aku tak tahu lah apa faktor jadi macam tu,environment?? So aku yg jenis termudah nak jadi competitive,try nak jadi competitive tapi tak mampu hahaha. Tapi result pmr,alhamdulillah.

Masuk menengah atas..
jeng.. jengg.. jenggg..

Aku panggil 'zaman kejatuhan' kahkahkah

Bila masuk form 4,akan ada intake student baru dari kemen. (gelaran untuk student dari sekolah kementerian). Waktu tu baru aku tau langit tinggi rendah hahaha. Aku rasa maybe masa menengah rendah aku di comfort zone sebab even semua competitive but still boleh catch up. Tapi bila masuk form 4,tudiaaa... ramainya orang pandai!!! Aku ingat lagi time tu ada kumpul2 dengan classmate baru dengan kelas lain awal2 dekat surau,ada sorang budak kemen ni cakap waktu cuti lepas pmr tu dia pergi tuition untuk subjek form 4 kot. Tak silap subjek physics. Aku macam.. what??! r u serious man??

Serius aku naik form 4 jadi bodoh sat hahaha. Addmath antara subjek paling aku jahan*m. Dah la cikgu homeroom aku cikgu addmath. Aku tersengguk-sengguk teruk kot dalam kelas addmath sebab memang tak faham apa. Physics pun aku tak minat,kadang-kadang aku terfikir kenapa aku kena kira jumlah movement pendulum tu. Tu first experiment physics. Disebabkan dua2 subjek ni macam ermmm,maka rosaklah result aku masa first sem exam. Aku dapat result yang tak pernah aku dapat masa menengah rendah. Bukan 4 flat tapi paham2 lah huhu.

Tiba-tiba teringat pasal maktab ni sebab hari ni 16/4/2018, ulang tahun maktab aku yang ke 11. Maksudnya dah 11 tahun aku tinggalkan maktab. I miss my maktab,the environment,experiences,memories,songs,roll call,spotcheck etc!! Yang pasal zaman kejatuhan tu pula,tiba-tiba sekarang ni aku rasa macam aku dekat zaman tu.. result mock terukk woi!! Arghhh,kena pikir positif!! Okay,nak study!! Bye!!

4 comments:

  1. Assalam kak,nak tanya.Apa beza dari segi ilmu dan masa apabila ambil
    -dip ke acca
    -matriks ke acca?

    saya buntu ermm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam.

      1)dip ke acca
      nanti buat acca cuma 3 tahun je (kena straight pass). nanti masuk terus start paper f5,exemption on paper f1-f4

      2)matrik ke acca
      rasanya tak boleh. kalau awak nak sambung lepas spm,awak kena ambk CAT,foundation untuk acca before awak proceed ke acc. matrik malaysia not eligible untuk sambung acca. jadi buang masa la awak buat matrik,lepas tu kena ambik CAT balik yang macam matrik

      hrap membantu :)

      Delete
    2. Your welcome. Selalu2 la check website yayasan,diorang selalu open registration scholarship :)

      Delete