17 October 2020

My first job after graduate

Hi readers, selamat hari sabtu!!

Sepatutnya harini aku dengan encik jan pergi cuci2 rumah sewa tapi disebabkan pkpb, tuan rumah tak dapat nak bagi kunci rumah dekat agent lagi. Jadi kami berdua berhuhu je lah weekend ni.

Okay, back to my title - my first job after graduate. Aku habis acca dekat intec dalam bulan julai 2018 sebab time tu result exam keluar and alhamdulillah pass. Maka bermulalah pencarian kerja yang sengit. Aku ingat lagi, dari aku diploma sampai la acca, aku punya semangat nak masuk big 4 sebab tengok orang yang kerja situ macam best, nampak style - big 4 kot (young dumb sungguh waktu tu). Aku selalu bagitau member aku yang kerja dekat big 4 tu suruh dia simpan satu slot job untuk aku sebab aku memang2 nak masuk situ hahahaha. So after aku dapat result last sem tu, terus semangat2 dengan member pergi job fair dekat klcc drop resume and ofcourse dekat semua big 4 aku drop resume - tapi aku paling target nak masuk satu big 4 ni sebab my cousin and friends mostly kerja situ.

my precious certificate

A few months passed by, alhamdulillah aku dipanggil untuk interview dekat one of big 4 yang aku nak nak sangat tu and yang interview tu ialah partner untuk department yang aku nak which is personal taxation - people advisory services.

Kenapa pilih personal tax?

Personal tax tu senang kata kira2 tax computation pekerja, means personal punya tax, bukan corporate tax. Kalau corporate tax tu merujuk kepada company lah. Aku memang personally minat tax and tak minat audit langsung sebab tu masa ambik optional paper, aku tak ambik paper advance audit assurance (aaa/p7) sebab aku lembab bab audit ni hahaha. aku lagi minat benda yang dah structured, dah ada rules dia sendiri and kita just follow je - so aku pilih tax. cuma bila kerja bahagian tax ni, kena update selalu dengan changes yang kerajaan buat, gov budget etc.

Lepas interview dengan partner, alhamdulillah dapat my first job everrrr!! Pertengahan bulan 9 aku dah start kerja and yeahh I was so noob hahahaha. Aku tak pernah buat intenship dekat mana2 sebab masa diploma akaun dekat uitm dulu memang takde internship, then aku terus sambung acca dan acca pun takde internship. Take note yang aku lepas spm pun tak pernah kerja mana2 sebab terus masuk plkn and lepas tu terus masuk uitm sambung diploma. Jadi bila aku first time kerja ni, aku noob gila. 

Ni lawak, aku tak tahu yang kalau kita reply email kena ikut email trail - aku pergi bedal reply email dekat new email lepas tu bila senior tanya kenapa awak tak ikut email trail, aku jawab 'errr saya tak tahu' hahaha. Ya rabbi, malunya bila ingat balik.. Lepas tu aku tak tahu macam mana nak flatten comment dekat pdf, macam mana nak secure doc dengan pdf. Ramai pakar2 dekat twitter cakap hang kena tau semua ni sebelum masuk kerja tapi tu lah, aku antara yang tak tau semua tu. selamat senior baik tolong ajar huhu.

my office

Sekarang dah 2020, so dah dua tahun la aku kerja dekat big 4 tu dan masih kekal ya hahaha. Selalu cakap dekat family, encik jan and member yang aku nak resign dari situ sebab penat tiap kali nak mengadap peak period lagi sekali. Peak period untuk personal tax ni selalunya start dari bulan 1 sampai bulan 4 sebab end date filing is 30 april generally. So aku akan mengadap sleepless night selama few months ni, jadi la zomba. Nak cerita pengalaman peak period ni lagi lawak and sedih, maybe next post la kot. 

So guys, what is your first job after graduate and how was your experience? boleh share, nak tau juga pengalaman korang :)

No comments:

Post a Comment