18 March 2013

Kualiti bukan kuantiti

Bismillahhirrahmannirrahim, asalamualaikum readers :)


Kualiti bukan kuantiti. Statement ni sesuai kalau nak apply dekat semua situasi sama ada dalam dunia blog, pelajaran, pekerjaan dan lain-lain lagi. Kalau nak diikutkan kuantiti ni haruslah berjalan serentak dengan kualiti tapi biasalah sebagai manusia yang khilaf, kadang-kadang kita lebih pentingkan kuantiti daripada kualiti.

Follower di blog
Kita rasa bangga bila kita ada ramai follower dekat blog or twitter sebab jumlah dah lebih 800++. Apa guna ada ramai follower tapi dyorang tak pernah sangat pun nak post a comment dekat entry kita or reply / retweet / retweet tweet kita. Ni mungkin membawa maksud dyorang tak mengharap sangat pun nak baca entry or tweet yang kita post. See, takde nilai kualiti langsung sebab dyorang tak ambil kisah sangat pun.

Entry di blog
Ada sesetengah daripada kita excited kalau entry dekat blog dah mencecah 500 dan ke atas. Mungkin kadang-kadang kita blogger terlupa apa yang kita pernah publish dekat blog sampai kadang-kadang TERkutuk, TERmaki si pulan si pulan ni semata-mata nak cecahkan jumlah entry tu jadi banyak. Biasa lahh kan blog aku, suka hati aku laa. Dah dapat satu dosa, orang yang baca tu pun dapat dosa. Jadi apa kata kita post something yang insyaAllah dapat menfaatkan kita dan diri orang lain sekali.

Membaca nak exam
Ni point utama tajuk ni. Since aku ni masih lagi bergelar pelajar, kadang-kadang aku pernah set dalam sau hari mesti baca 3 tajuk untuk subjek ni. Baca-baca punya baca, ceyhh tak masuk apa-apa pun. Yang tajum mula-mula memang la masuk tapi yang last ? Lagi sekali yang nak ditekankan dekat sini, berapa banyak page, tajuk yang kita baca tapi kalau takde tak faham langsung / zero kualiti, TAKDAKK MAKNA jugakk.

Orang bekerja
Perkara macam ni jadi bagi a few manusia yang buat kerja tak ikhlas, kotor. Dyorang lagi pentingkan untung satu-satu projek tu dari kualiti yang sepatutnya dyorang bagi dekat pelanggan. Bagi staff yang selalu goyang kaki, makan gaji buta / rasuah, sama la dengan golongan macam ni. Tak fikir langsung pasal kualiti kerja tapi kuantiti duit poket yang entah halal ke haram, wallahhu'alam.

Ini pendapat aku, tak tau kalau ada sebahagian dari kita yang tak sebulu dengan aku. Yang paling penting kalau kita nak berjaya, kita kenalah seiringkan kualiti dan kuantiti tuu. InsyaAllah, Allah akan anugerahkan kejayaan buat kita selagi kita berusaha :)

7 comments:

  1. Kalau follower kureng.koment pun kureng. Sah2 xdak kualiti langsung kan.. huuuuuu.... maknanya nina nih memang syok sendiri buat belog. Hikhikhik.

    ReplyDelete
  2. follower kurang xpe, asalkan depa sume baca kita punye entry..hehe...
    do blogwalking to my blog guys..

    http://assnzone92.blogspot.com/

    ReplyDelete
  3. follower x ramai xpe syg, janji ada org baca blog kita. Ramai je yg jd silent reader tp trafik naik, itu tandanya ada org baca ^_^

    salam kenal dear :)

    ReplyDelete
  4. Yess...zaman skrg hanya pentingkn money money money... kualiti tercorot ke bawah..

    ReplyDelete