29 April 2014

Kenapa ada haters?

Assalamualaikum, hello :)

Semua orang tak pernah lari daipada ada haters ataupun orang yang tak senang dengan diri kita. Sedangkan yang baik pun ada haters, ini kan yang jahat lagilah ramai haters dia. Ada sesetengah cakap kita ada haters ni sebab orang tu jealous dengan kita. Itu orang tu, macam mana dengan kita? Confirm dalam hati ni walaupun cuma sekelumit, kita mesti ada perasaan tak senang dengan someone. Mungkin orang tu pernah buat jahat or something yang kita rasa 'dia ni menyusahkan la, semak hotak'.

Allahhu, kalau boleh aku nak elak ada perasaan tak senang/suka especially sesama kaum keluarga dengan kawan-kawan. Even dengan third party dalam hidup pun, aku taknak diorang ada perasaan tak suka, menyampah dengan aku dan aku pun taknak ada perasaan macam tu dekat diorang.

Mungkin akan ada sesetengah akan cakap 'lantaklah, nak hadap orang macam tu buat apa'. Yes, tu memang cara paling senang tak nak pikir pasal orang tak suka kita. Tapi kenapa dia boleh tak suka kita? Tu yang kita kena fikir balik. Mungkin sebab perangai kita? Mungkin sebab sikap kita?

Kalau lah punca tu datang dari diri sendiri, Allah tolonglah ubah diri ni jadi lebih baik. Kalau boleh nak hidup ni tak ada orang yang tak suka diri kita dan kita pun tak nak ada perasaan tak suka dekat orang lain. Bila dia mengata kita, pahala dia datang dekat kita dan bila kita mengata dia, pahala kita pergi balik dekat dia. Sampai bila pahala ni tak bertambah asyik main pass.

Kepada yang pernah terasa hati dengan aku even korang ni cuma readers blog, aku minta maaf. Manusia tak dapat lari dari buat salah dan silap. Harap korang sudi terus baca blog picisan ni and support aku. Allahhu, semoga segala yang baik bersama kita.

10 comments:

  1. macam tu lah hidup,tak dapat nak puaskan hati semua orang,pada kite pun,tak semua orang dapat puaskan hati kite

    ReplyDelete
    Replies
    1. Emm2, betul-betul. Setuju snagat-sangat, kena usaha diri jadi lebih baik lepas ni :)

      Delete
  2. Biasa laa. Manusia ni rambut sama hitam. Hati lain lain.

    ReplyDelete
  3. Haish,biasalah kyra,dunia zaman skarang memang gini :'(

    ReplyDelete
  4. Biasa la tu .. dalam dunia kan.. tak semua orang ada warna cantik dalam hati..
    apa pun ujian bagi kita untuk hadapi semua haters nie.. tak perlu layan.. tak ganggu pun hidup..

    By the way salam kenal - http://timetravelafif.blogspot.com/2014/05/kembara-england-part-6-camden-town.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks awak. Memang tak perlu layan tapi kadang2 terkesan di hati kecik ni tskk tskkk

      Delete
  5. biasalah tu kann . dah hasad dengki tu mana boleh buat apa dah . sabaq jalaah :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seseungguhnya sabar itu separuh daripada iman kan :)

      Delete